Среден и едър бизнес
Сега ще разгледаме един друг слой фирми и компании представитетели на средния и едрия бизнес. Предварително ще отбележа,че няма да разглеждаме някакви сложни икономически модули,схеми,диаграми,таблици и коефиценти, Ще хвърля само светлина върху общото състояние на бизнеса,бизнес средата,държавната политика и самите фирми и тяхното поведение. На практика в тази глава,ще споменем всички фирми,с изключение на Акционерните Дружества(АД) и фирмите от холдингов тип с чуждо участие,тъй-като този вид компании,не зависят единствено от вътрешното икономическо положение. Те оперират,не само на вътрешния пазар. 
И така... В момента пазара изживява криза. Естествено,той не може да функционира нормално,ако няма търсене еквивалентно на предлагането. А търсене в момента няма. Има някаква имитация и тя е породена от някои правителствени интереси и механизми. Но то е нереално,нереални са и повечето данни,които се изнасят по медиите. Освен всичко друго,в България няма и кой знае каква пазарна конкуренция. Много от продуктите и услугите на нашия пазар нямат аналогичен, конкурентноспособен заместител. Повечето големи фирми упражняват един вид монополизъм и затова липсват нормалните елементи движещи пазарната икономика и отворения пазар.  При така стеклите се обстоятелства,повечето от фирмите не осъществят почти никакъв специфичен маркетинг. А наблягат на така наречения класически модел. Имайте в предвид,че маркетинга е деветдесет процента от маркетната (пазарна) икономика. И когато пазара е монополизиран(алмеритен),когато естествената му конкурентна среда е по-скоро фиктивна,когато няма достатъчно търсене,когато правителството е безсилно да го раздвижи и т.н.,тогава „няма” пазарна икономика. И всички фирми и компании просто плуват по течението,в повечето случаи безидейно и самоцелно. Защото,когато целта една фирма е просто казано-чисто печалбарство,тя не може да се развива и расте. По този начин,тя се затваря в рамките на своя продукт или услуга и просто наблюдава развитието на своята дейност. Това въобще не помага на заобикалящата я среда,тоест ние. В тези случаи ръководството на съответната фирма,дори и да забогатява,не израства ръководно и т.н. Поради тези причини в България има толкова много фирми,които действат като някакви анархични групи от хора,без ясна цел,стратегия,план и др. Служителите им работят без да имат реална и ясна идея какво точно се иска от тях.
Има и един друг проблем  в компаниите  в страната.В деведесет процента от тях собствениците искат и да са управители на своите фирми,което в повечето случаи е една от основните грешки. Повечето от тях нямат нужните знания и ръководни умения за да управляват правилно големите си компании. Моят съвет към тях е да запомнят една от непопулярните,но може би най-важната бизнес истина-  „Истински добрия бизнесмен печели,не от своята собственост,а от нейното правилно управление.”
За жалост,много са малко българските фирми,които се ръководят и развиват правилно и в прогресия. Повечето разчитат на финансовите си възможности,връзките си,близките отношения с местнста и държавната власт и разбира се,на късмет. Разчитат и на това,че у нас не съществува пазарна икономика в състоятелен и нормален вид. При нас всичко се урежда по вътрешни и „приятелски” начини. Купуват се търгове,поръчки и т.н. Големите фирми не осъществяват нормална офертна война и конкурентна програма а просто „финансират” когото трябва. А такива колкото искаш. Затова и положението е такова-никакво.Но разбира се, повечето от собствениците са икономически „инвалиди” и вобще не разбират какво става. А това,което става в момента е бизнес катастрофа на финансово,социално и конструктивно ниво. Не случайно,според всички частни международни социологически изследвания,фирмите опериращи на българския пазар много трудно биха могли да съществуват някъде другаде. Само тук,при тези „дивашки” условия и тази корумпирана и манипулирана среда,могат да просъществуват. 
Защото,колкото и да не им се иска,истината е,че когато държавата е зле,рано или късно и бизнеса страда!!!
Разбира се,съществува и мнението,че най-лесно се правят големи пари по време на война или криза,но това важи за един друг тип бизнесмени...
Ако разгледаме и чуждите инвестиции в страната ще разберем,че те също,вместо да подпомогнат,попречиха значително на икономическия разтеж на държавата ни. Който и инвеститор да назова,все ще докажа това твърдение- E-ON; CHES;Лукойл;Нафтекс и много други,фирмите собственици на телекомуникациите и т.н. Какво да кажа,че България икономически просперира от техните инвестиции ли? Пълни глупости.
Сега следва да направя една икономическа забележка на тия от правителството и властта- Инвеститор,означава физическо или юридическо лице,вкарващо(вливащо) капитали и финансови средства,чрез определена фирма(компания) в дадена икономическа област или дейност,с цел подпомагане на нейното развитие,увеличаване на конкурентната и способност,повишаване на пазарния и дял и развитие на обкръжаващата я среда. Освен това,те би трябвало да знаят,че когато дадена чужда компания отвори клон(филиал) у нас,тя не ивестира дефакто в страната,а в собствената си търговска дейност.
Затова стига са се криели зад тези явно непознати за тях термини,и да спрат да оправдават престъпните действия на тези фирми. Същите тези компании, направиха цените на електроенергията,на водата и на комуникациите,едни от най-високите в Европа,а и в света вобще. А цените на имотите се конкурират с тези в Монтекарло,Париж,Лондон,Ню Ѝорк и др. Да не говорим за наемите на жилищата и търговските обекти,защото там положението е страшно. И следващия път,когато решите да закупите малко и не особено качествено жилище и трябва да заплатите за него няколко десетки хиляди евро,знайте,че заслугата е на чуждите ивеститори,големите частни компании и на нашето мило,родно правителство. 
Можеше и по друг начин да протече социалния и икономически анализ на фирмите от средния и едрия бизнес. Но това няма как да стане,при положение,че няма определен и ясно дефиниран проблем в отношенията или взаимодействията между  компаниите и държавата,между самите компании,между различните процеси и етапи осъществяващи вливането на икономическите слоеве в икономиката и т.н. Проблема е цялостен и за това го разглеждаме генерално и малко отгоре,отгоре. Но такава е днешната реалност. Нужен е един друг вид анализ,но той е предмет на друг тип четиво. В повечето държави,би било по-лесно да се композира някаква нова разновидност на фирмена структура,с олесняваща процесите и взаимовръзките политика. Биха се приложели някои други икономически модели контролиращи разходите и децентрализацията. Тъй-като,с времето този вид фирми на децентрализиран принцип ще се прекрояват. Понеже пазара с неговите моментни постоянни промени,не е добра основа за дългосрочна демогравска фирмена стратегия. Евентуално съкращаването на работния персонал,за сметка на НДА(нематериални дълготрайни активи),все пак е някакъв временен изход, но аз съм склонен да вярвам,че човешкия капитал е най-важния. И всеки компромис  с неговия брой и качество е неправомерен и опасен. В крайна сметка и най-съвършенната компютърна програма,не би могла да предложи идея или да намери решение.
Както вече няколко пъти отбелязахме,частните компании в България,няма как да преминат в следваща фаза,тъй-като не са започнали предната такава правилно. Те буквално няма какво да променят толкова бързо. При тяхната сегашна структура няма организация и ред,преливане на вътрешните фирмени етапи и нужните реакционни способности. Нямат нито правилна и солидна база,нито ясна стратегия в дългосрочен план. Липсват им също,адаптивност и гъвкавост. Самата икономическа среда на средния и едрия бизнес е грешно конструирана и неправилно обусловена. За двадесет години,нашите компании минаха през различни етапи на уголемяване и забогатяване, но не преминаха никакви фази на икономическо развитие по дефиниция. През цялото време,те просто превръщаха реализираната печалба в нови капитали и активи. Промениха външния вид на търговските си обекти,наеха повече работен и управителен персонал,но повишиха минимално качеството и вида на предлаганите продукти и услуги,и т.н. Но структурно и стратегически не са се променили вобще. И не са имали защо,държавната икономическа политика не ги е (принудила) и предразположила. А това е нейната основна икономическа функция. Практически по света,фирмите се променят и развиват,само когато икономиката в държавата също. Иначе е невъзможно. Така,че господа големи и сериозни бизнесмени помислете върху това. И преценете реално и дългосрочно,дали тази анархична и маниполирана пазарна среда е от полза за някой.
Да,в бизнеса всичко е позволено,но все пак трябва да има някакви закони и принципи. Защото вие и вашите фирми,не живеете в някаква друга,отделна реалност. Вие функционирате в същата тази държава и поддържате ежедневни бизнес отношения с други фирми. Имате и определени очаквания свързани с тях и с държавата въобще. И най-важното,запомнете-когато няма правила и закони,това важи за всички и много скоро може да се окажете от потърпевшата страна.
Сега е време да приложа някои съвети за оцеляване и преодоляване на кризата. Въпреки критиката,която отправих към вас и вашите фирми,вие трябва да оцелеете и да поведете държавата в този труден икономически момент. А дали ще приемете и приложите тези съвети,зависи само от вас.
В момент на финансова криза,по принцип първия и най важен проблем е задлъжнялостта на фирмите (вече отбелязахме този факт). Тя може да бъде натурална(в продукция,консумтиви и др.),може да бъде и кешова(пари). Натуралната,в повечето случаи е към други частни компании,а това винаги може да бъде подложено на определени преговори и разсрочване. Тъй-като,по време на криза,продуктите нямат твърда цена и не се капитализират и превръщат в пари толкова лесно. За капитализация,трябва твърда основа или простичко казано-цена.При кешовата задлъжнялост,проблема е много по-сериозен. Тук лошото е,че този вид задлъжнялост е почти сто процентово към банкови и небанкови финансови институции и организации.А те не могат да чакат,а и не искат. Вие също,не би трябвало да търсите разсрочване на вашите дългове(кредити). Те постоянно растат и увеличават своята маса. А трябва да знаете,че ще става все по-зле. Така,че трябва да намерите начин да ги изплатите колкото може по-бързо. Но разбира се в този момент,това не е толкова лесно. Защото,освен за погасяване на теглените „вчера” кредити,на вас за ви нужни пари за вашите текущи „утрешни”. В такъв случай може да се започне със съкращаване на персонала,но имайки предвид заплатите в момента в страната,това няма да доведе до спестяване на нужните суми. Друго,което би могло веднага да се предприеме е някакъв вид „разпродажба” на ДМА( дълготрайни материални активи) или част от оборудването или движимото имущество. Но,тъй-като се намираме в криза,цените постоянно падат и едва ли ще съумеете да сключите добра сделка. Да не забравяме,че повечето фирми имат сходни проблеми и има реална възможност от неуспех при тези ви начинания. Разбира се, може да опитате и най-старата тактика, да намалите цените на предлаганите стоки,продукти и услуги. Това също е начин за бързо събиране на финансови средства,но тук пак важи казаното по-горе. Цените така или иначе падат всекидневно,на пазара няма търсене и всеки се е „свил”. Така че,ще се наложи да продавате толкова евтино,че дори и да съберете някаква част от нужните ви средства, пак може да ви се наложи да пристъпите към по-горе описаните процеси. А може да ви откара и до фалит или ликвидация,поради отрицателния вътрешен баланс и невъзможността за ново производство или „зареждане”.
Тогава какво да направите?    
Повечето сериозни фирми биха се обърнали към спасителния бряг на рекламата. Колкото положението е по-лошо,толкова повече. Сега е момента да не спирате с рекламата по-никакъв повод,може да е намалите,но не я прекъсвайте. Ако спрете,това ще се разтълкува от вашите клиенти и те ще приемат,че фирмата ви няма достатъчно финансова стабилност и естествено те може да се отдръпнат от вас. Това също ще е индикатор за конкурентните фирми и те неминуемо ще предприемат някакви мерки срещу вас,някои от които могат да бъдат неморални,други дори и незаконни. В никакъв случай не забравяте,че се намирате в България,а тука морал, лоялност и законност в бизнеса не съществуват. Затова,рекламирайте и давайте вид,че всичко е нормално и в норми. Продължавайте да се показвате и „явявате” ,не пропускайте панаири,изложения и други форуми. Водете постоянен и многообразен социален и обществен живот.  По-предприемчивите,могат да помислят и за някакъв вид спонсорство или благотворителност. Но ме прекалявайте. Друго,което задължително трябва да направите в този преломен за компаниите ви момент е,да забравите различията и споровете си с държавната и местната власт. При всички случаи изплатете задълженията си към тях. Сега не е време за неприятни разправии. Не пропускайте да покажете добри и близки отношения с тях. Населението,по принцип приема,че те хората от властта са финансово обезпечени и ,че техните приближени много трудно биха понесли някакви големи загуби. 
Ако бяхме по-нормална държава,би имало още някои възможности за реакция срещу тази криза,но не сме. Тук трудно бихте могли и да ползвате някои способи,свързани със стоковата и фондовата борса. При нас тя е само за неколцина „призвани” и тяхното обкръжение,дори и да не ви се вярва. Освен това,липсват и възможности да ползвате услугите на така наречените спекулатори,тъй-като в нашата страна и при тези странни условия,те не могат да оперират. Това е моят съвет-реклама и пак реклама. Това е най-здравата връзка между вас(вашите фирми),държавата,пазара и потребителите. И тя е неделима част от локалното,националното и интернационалното икономическо развитие. Но каквото и да предприемете,ви пожелавам успех. Пак ви казвам,много се пазете от кредитна разсрочена задлъжнялост точно в този момент. Пазете се от неизвестни и не-наложили се фирми и от тяхните предложения. Не задържайте пари в стоки,продукти и суровини. Когато на пазара няма твърда,базова цена на отделния продукт,той не подлежи на точна и коректна капитализация и става трудно превъщаем в пари актив. Ако ви се налага да разсрочвате стари дългове или да правите нови такива,нека бъдат в натурален (стоки,продукти ,суровини) вид.                                                                                                                              
 
 
Няма коментари:
Публикуване на коментар