Сега вече спокойно можем да продължим нашето кратко изследване и обуславяне на моментната бизнес обстановка в страната. В много отношения тя е еднаква с тази в някои други държави,но има и съществени различия поради нееднаквия старт на различните процеси, сложили началото на частния бизнес като цяло.
Дребен бизнес
Тук вече ще говорим малко по-детаѝлно за проблемите на „дребния” бизнес(ако вобще съществува такова нещо в България).На практика,този раздел обхваща съществуващите (незнаѝно докога) Еднолични Търговци(ЕТ),както и по-малките фирми,регистрирани като Еднолични Дружества с Ограничена Отговорност(ЕООД). Но при ЕООД спецификата е по-различна и у нас тази регистрация е малко неадекватна, тъй-като има и огромни трансконтенентални компании,също регистрирани като ЕООД.Но това в момента не е съществено. Самия Търговски Закон(ТЗ) има много противоречия и  огромни пропуски,така че... На практика дребният бизнес като такъв е морално и социално остарял у нас. В даден момент собствениците на тези компании ще трябва да направят избор. Или да продължат да съществуват и да се развиват както структурно и финансово,така и чисто социално. Или просто да ликвидират дейността си и да потърсят друг начин за препитание. Но този избор не е далеч и вече чука на вратата на дребния бизнес. По-умните вече са се ориентирали във новата икономическа  обстановка. Те са разбрали,че този вид проста фирмена структура е изчерпана и няма връщане назад. Романтиката,да притежаваш например павилион за закуски и цигари,да се събирате пред него с вашите съседи и приятели....
В рамките на пазара на този нов световен ред в икономиката,малките биват рано или късно смазвани и изхвърляни от него. И това е нормално,тъй-като основата на пазарната икономика е намаляването на себестойността на отделния продукт до конкурентни цени. А голямото производство е най-прекия път до”ниски”цени. Затова смисъла на всяка една фирма е малко или много разширяването на дейността ѝ и нейните формирования. Така,постепенно и неотклонно ще отпадат фирмите, представители на дребния бизнес(имам предвид това което в  България наричаме дребен бизнес,разбира се) в дългия пазарен маратон. Неизбежно,някои ще се сливат,други ще се „погълнат”,но при всички положения дребния бизнес в този си вид ще бъде постепенно смазан. Да не забравяме световната тенденция на преместване на дребната търговия от реална кън виртуална такава. В нет пространството е по-евтино и по-лесно пределагането,а и можеш лесно да покриеш на практика целия световен пазар. Освен това и рекламата е много по-евтина и вариативна. Постепенно само по-големите фирми ще останат на пазара като класически структурирани. Но при тях положението е съвсем различно. Затова всички вие,които сте еднолични търговци или собственици на малки еднолични фирми-внимавайте. Внимавайте и реагирайте. Много скоро държавата ще ви затрупа с бумащина, лицензи,патенти и др. Те винаги така правят,когато искат да ограничат определена фирмена група. 
Никога не забравяйте,че тези във властта,правителството и политиците винаги,ама абсолютно винаги защитават на първо място интересите на едрия бизнес !!!                             Това е закон при икономиката на капитален принцип. Така че,не очаквайте никаква помощ от държавата. А и никакво съжеление от конкуренцията също. Ако можете извършете някакви малки и евтини промени по външния вид на обектите на търговската си дейност.       Вложете,ако имате някой лев във реклама и внимателно ценообразувайте. Най-нормалния начин за противодействие на кризата е да намалите цените или да свиете разходите. Но ако не направите,нито едното,нито другото по някаква причина,тогава пак повтарям-вложете някакви минимални средства в реклама и във външния вид на търговския обект. Погрижете се и за опаковката на самите продукти,защото в този момент,всеки сам трябва да намери своя път на  успех.  Задължително се пазете в този кризисен момент от ненужни кредити и разсрочени плащания. Сега не са ви нужни повече тежести на гърба. Ако може и намалете разходите си,все пак. Лошото при едноличните търговци е,че те притежават своите фирми като физически лица и по закон се третират като такива. Така че,свиване на бюджета и разходите на фирмата, съответно означава и свиване на личните ви разходи и тези на семействата ви. Тук неменуемо ще изпитате сериозни затруднения. Но драги мои,целта оправдава средствата. А тук целта е да се оцелее. Затова стискайте зъби и продължавайте. Избягвайте нормални и обичайни сделки с доставчиците. В този момент никоѝ не знае реалното  състояние на фирмите,с които работи. Затова е опасно да се осланяте на едни и същи фирми преди и по време на кризата. Опитайте нови стратегии и комбинации. Комбинирайте стоки и услуги ако можете.
Вижте,в този момент всичко е от значение,дори и най-малката на вид промяна може да промени хода на фирмата ви. Сега е времето да рискувате с нови дейности,с нова ориентация,дори с привличането на нови клиенти. Но само,когато рискът е оправдан. Или с други думи,само когато възможността от печалба е реално постижима,а размера на евентуалната бъдеща печалба надвишава многократно моментната такава. Но каквото и да решите да предприемете,не прибягвайте до нови кредити. Банките не предлагат особенно добри условия на фирми от вашата група и в повечето случаи ще се наложи ипотека на недвижимо имущество. Така,има опасност кризата да ви донесе нещо повече от фалит,може да се събудите един ден и без дом. Да не дава Господ.
Има варианти,мислете и действайте.
Не задържайте големи количества стока,независимо от приемливата на вид цена. Внимавайте и за друго в този момент,пазара ще бъде залят от некачествени продукти и суровини,а при дребния бизнес,това може да се окаже пагубно. Една такава грешна стъпка,дори и само веднъж,може да се окаже за последно. Не правете компромис с предлаганите стоки,това е първия сигурен индикатор за западането на една фирма. При малките фирми няма спасителни процеси и оздравяващи етапи,както при средните и големите такива. Затова трябва да сте нащрек постоянно. Нищо,че на пръв поглед бизнеса ви е дребен и просто устроен. Щом сте собственик на фирма и работите с клиенти,значи има сериозни процеси,които не бива да пренебрегвате,спестявате и забравяте. Отговорността при вас не е по-различна от тази в по-големите фирми. Просто при вас всеки спечелен лев е от значение и влияе на цялостното ви финансово състояние. Моят съвет е да пререгистрирайте колкото може по-бързо,ако можете и да преминете в друг бизнес слой. И най-важното,незабавно да разделите физическото си аз от юридическото ръководство на фирмата. Така ще забавите неприятните процеси,които самата моментна икономическа обстановка налага. Знам,трудно е за вас-малките частни предприемачи в момента. Генерално погледнато,винаги ви е било трудно. Но има вероятност,да става все по-зле за напред.
И това ще бъде така докато тия "от горе" не проумеят,че този вид пазарна икономика на капитален принцип е изчерпана. Докато не седнат и помислят за някаква нова и по-социално ориентирана икономика. По-голямата част от азиятския полуостров го направиха и полека тръгват нагоре. Да не забравяме Япония,която от десетилетие е приложила по-различни стопански подходи и стоково-парични отношения,генериращи точно дребния  бизнес. Умишлено не споменавам Китай,защото положението там е различно и заслужава да му се обърне специално внимание. Има и няколко Европейски държави,които прилагат една симбиоза от пазарна икономика,премесена с социален елемент. Безпорен връх в това отношение е Швеция и държавите от Скандинавския полуостров. Затова,докато държавата не преразгледа икономическия си подход,вие ще трябва да търпите и да работите неуморно. Някои ще успеят и ще разширят и уголемят бизнеса си,други просто ще се задържат над чертата,а трети,за съжеление ще закрият своите фирми...
 Но на всички пожелавам успех в начинанията ви.
 
 
Няма коментари:
Публикуване на коментар